Zo vergroot je je zelfvertrouwen!

Je krijgt uit je omgeving regelmatig complimentjes dat je goed werk levert. De klant is tevreden, je collega’s zijn blij met je. Maar zelf voelt het niet zo. Je twijfelt aan je capaciteiten en je vindt dat je meer en beter werk moet leveren.

Je kijkt vaker naar wat je niet kan en wat niet gelukt is, dan waartoe je wel in staat bent en welke prestaties je neergezet hebt. Een gebrek aan zelfvertrouwen kan behoorlijk wat stress opleveren. Het wordt een energievreter omdat je dag in, dag uit bezig bent met twijfelen over je eigen functioneren. Zelfs in het weekend kom je niet meer los van je werk, omdat je piekert over wat je nog aan je werk moet doen en hoe.

En doordat je continu gespannen bent, vind je het moeilijker om te denken in oplossingen voor je werk. Die spanning houd je tegen goed te functioneren, waardoor je in een vicieuze cirkel komt. Een gebrek aan zelfvertrouwen kan je daardoor ongelukkig maken.

Zo heb ik iemand gecoacht die mij in het eerste gesprek vertelde dat ze zo onzeker was, dat dat ten koste ging van de kwaliteit van haar werk. Ze vond het heel moeilijk om te vertellen dat ze iets wel goed kon en daarom gingen de leuke en uitdagende klussen aan haar voorbij. Sterker nog, haar collega’s en klanten hadden de indruk dat ze niet geschikt was voor het werk, alleen omdat ze heel onzeker overkwam.

"Self-confidence is the first requisite to great undertakings" (Samuel Johnson).

 
Tip 1; Hoe wil je je wel voelen? Ik vroeg haar hoe ze zich zou willen voelen als ze morgenochtend wakker wordt. En ook:
Wat wil je achterlaten aan gevoel?
Wat levert dit nieuwe gevoel je aan mogelijkheden op?
Wat ervaar je als je hierover nadenkt? 

Deze vragen geven je een doel om aan te werken. Geef je zelf hiervoor toestemming.
 

Tip 2; Wees eerlijk tegen jezelf Mensen met een gebrek aan zelfvertrouwen hebben de neiging om alleen maar te kijken naar wat niet goed gaat. Maar er gaat ook veel wel goed en dat negeren ze. Beantwoord daarom ook eens de volgende vragen:
Wat heb je allemaal al wel bereikt? Kijk eens achterom naar wat je allemaal gepresteerd hebt en maak daarvan een lijst.
Op welke werkzaamheden ben je trots?
En wat voor gevoel heb je erbij als je hierover nadenkt?
En welke uitdagingen wil je graag aangaan?

Tip 3; Fouten maken mag. Wees niet boos op je zelf als je bijvoorbeeld een foutje maakt op je werk. Iedereen maakt namelijk fouten. Jij ook. Wonderwoman bestaat namelijk niet! Neem de verantwoordelijkheid voor je fout en herstel deze.

Tip 4: Straal zelfvertrouwen uit Als je doet alsof je zelfvertrouwen hebt, dan ga je dat uiteindelijk voelen. Bovendien zul je meer positieve feedback krijgen die je zelfvertrouwen vergroten. Het vergroten van je zelfvertrouwen is te leren. Ook mijn coachee heeft haar zelfvertrouwen stapje bij beetje weten te vergroten. Ze voelde zich weer gelukkig en zat beter in haar vel. Op haar werk kreeg ze complimentjes van verbaasde collega’s die de positieve verandering in haar hadden gezien. Ze ging beter functioneren en bij haar laatste coachingsgesprek kwam ze met een stralende lach vol zelfvertrouwen binnen. Het vergroten van je zelfvertrouwen is voor iedereen mogelijk. Gebruik hiervoor de tips uit dit artikel en bedenk tot slot dat Rome en Aken niet op 1 dag zijn gebouwd.

Tip 5; Ontspan en wees niet te streng voor jezelf. Het vergroten van je zelfvertrouwen is een proces wat tijd kost. Neem die tijd vooral en lach af en toe om jezelf als je weer eens boos op jezelf bent. Het ontspant je en je zult zien dat daardoor nog meer zelfvertrouwen krijgt.


Auteur:
Ingrid Bannink-van Doorn van
Bannink Coaching & Consultancy

Veel meer over zelfvertrouwen vindt u op de zelfvertrouwen.startpagina.nl

Veel informatie vindt u ook op de leiderschap.startpagina.nl en de management.startpagina.nl. Verder op de assertiviteit.startpagina.nl en de motivatie.startpagina.nl. Ook vindt u veel relevante links op de arbeidsmarkt.startpagina.nl.




 

 
 
 

Disclaimer    Webmaster