Hoe voorkom je dat je een grens moet stellen?

Als ik een workshop geef, vertellen deelnemers mij regelmatig dat ze eigenlijk wel willen leren ‘nee’ zeggen, maar dat ze het heel vervelend vinden om iemand ‘af te poeieren’. Als bijvoorbeeld een collega vraagt om een klus over te nemen, terwijl je van plan bent eerder naar huis te gaan. Of een klant die toch nog een extra aanpassing wil in je werk, nadat je al diverse keren je werk veranderd hebt. Of een ouder van een leerlinge, die jou regelmatig vragen stelt net als je met de les wilt beginnen.

Assertief gedrag is niet alleen leren ‘nee’ zeggen op een vraag van een ander. Als iemand namelijk iets vraagt, dan kun jij alleen nog maar reageren. De ander heeft de leiding. Van jou wordt een reactie verwacht en bij voorkeur eentje die de ander wil horen op zijn vraag. Je staat dan met je mond vol tanden, voelt je overvallen of voelt irritatie omhoog komen.

En dan moet je een keuze maken wat je op de vraag gaat antwoorden: ga je doen wat je gevraagd wordt, zeg je ‘ja, mits….’ of zeg je ‘nee’?

Er zijn echter situaties waarvan je vooraf in kunt schatten dat ze gaan gebeuren, vaak op basis van ervaring. Als je collega regelmatig vraagt of je werk van haar over wilt nemen en je hebt er niet altijd zin in, dan kun je op maandag al vriendelijk aankondigen dat je het deze week erg druk hebt en geen tijd hebt voor extra klussen. Of een klant die al twee keer om een aanpassing heeft gevraagd terwijl dat niet afgesproken was. Hij of zij kun je vriendelijk en beslist vertellen dat deze aanpassing nog gratis is, maar de volgende voor zijn rekening is. En de ouder van een leerlinge of ook een familielid van een patiënt kun je vragen om de volgende keer een afspraak te maken of alleen op bepaalde tijdstippen langs te komen.

Als dit situaties zijn waarin je ‘nee’ zou willen zeggen, maar het vervelend vindt en je weet dat ze kunnen gaan gebeuren, kun je dus ook bedenken hoe je deze kunt voorkomen.

Je zegt subtiel ‘nee’ op een bestaande situatie en buigt deze om op je eigen voorwaarden. En misschien kun je in het voorbeeld van de collega zelfs wel vragen of zij een klus van jou over wil nemen, omdat jij haar vaak helpt. Je doet dan een beroep op opgebouwd wisselgeld.

Deze ervaringen kun je bovendien gebruiken in je communicatie met andere collega’s, ouders of nieuwe klanten. Je kunt zonder dat er iets gebeurd is al je eigen voorwaarden stellen, zoals uitsluitend vragen stellen na schooltijd en alleen op dinsdag- en donderdagmiddag of in een offerte voor een nieuwe klant opnemen dat hij recht heeft op gratis twee aanpassingen en met een nieuwe collega kun je afspreken dat je elkaars werk overneemt tijdens de vakanties en in andere situaties alleen als er duidelijk ruimte voor is.

Niet alleen stel je je eigen voorwaarden en voorkom je dat iemand je stoort in je werk, je komt ook professioneler over. Zeker als je je stem rustig en vriendelijk laat klinken en je daarmee laat zien dat je respect hebt voor je gesprekspartner. Je laat zien dat je ervaring hebt in je werk, omdat je vooraf duidelijk aangeeft wat mensen van jou kunnen verwachten.

Auteur:
Ingrid Bannink-van Doorn van
Bannink Coaching & Consultancy


Meer informatie
U vindt ook veel relevante informatie op
de coaching.startpagina.nl, de intervisie.startpagina en de supervisie.startpagina. Verder op de assertiviteit.startpagina en de motivatie.startpagina. Ook de onderhandelen.startpagina en de conflicthantering.startpagina bieden veel.





 

 
 
 

Disclaimer    Webmaster