|
|
Gezonde voeding en leefstijl
Ouderen die
zogenaamde Mediterrane voeding gebruiken, leven gemiddeld langer dan
generatiegenoten die een ‘gewoon’ voedingspatroon hebben. Mediterrane
voeding is rijk aan groenten, fruit, granen, peulvruchten, vis en
olijfolie en bevat weinig vlees en zuivelproducten. Dat blijkt uit een
groot Europees onderzoek, verricht door Wageningen Universiteit en het
RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) in Bilthoven,
waarvan de resultaten vandaag worden gepubliceerd in het toonaangevende
wetenschappelijke tijdschrift The Journal of the American Medical
Association. In het onderzoek is tussen 1990 en 2000 een groep ouderen
nauwkeurig gevolgd. Van de groep met de mediterrane voedingsgewoontes
overleed tijdens de onderzoeksperiode ruim twintig procent minder dan de
reguliere groep die dat voedingspatroon niet volgt.
De resultaten van dit onderzoek laten
zien dat ouderen die Mediterrane voeding eten over een periode van tien
jaar twintig procent minder risico op sterfte lopen dan ouderen die dat
dieet niet volgen. Niet-roken, matig alcoholgebruik en matige tot
intensieve lichaamsbeweging verlagen elk afzonderlijk het risico op
sterfte met 20 tot 35 procent. Ouderen die alle vier onderdelen van een
gezonde leefstijl volgen, blijken over een periode van tien jaar zestig
procent minder kans op overlijden te hebben, vergeleken met ouderen die
deze leefstijl niet of gedeeltelijk volgen.
Deze resultaten zijn afkomstig van een
Europees project dat door Wageningen Universiteit en het RIVM wordt
uitgevoerd. Aan dit zogenoemde HALE (Healthy Ageing: Longtudinal study
in Europe) project namen 1507 mannen en 832 vrouwen uit 11 Europese
landen deel. Deze landen zijn: België, Denemarken, Frankrijk, Finland,
Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland (Culemborg en Zutphen),
Portugal, Spanje en Zwitserland. De deelnemers waren tussen de 70 en 90
jaar oud in 1990, het jaar waarin de informatie over voeding en
leefstijl factoren werd verzameld. Tussen 1990 en 2000 overleden 935
personen en werd informatie over doodsoorzaken verzameld.
Veel meer informatie over voeding vindt u
op de
voeding.startpagina.nl
|
| |
|
In
de marge |
|
|
| |
|
|
|
| |
|
Voor
u gevonden |
|
|
| |
|
|
| |
|