Ideaal
menu verlaagt kans op hart- en vaatziekten
Het risico op hart- en vaatziekten kan
aanzienlijk worden teruggebracht door het dagelijks menu te voorzien van
voldoende gezonde ingrediënten. Onderzoekers van de afdeling
Maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC hebben de 'poly-maaltijd'
samengesteld die bij consequent gebruik de kans op hart- en vaatziekten
zou terugdringen met 76% en kan bijdragen aan een hogere
levensverwachting. Zij publiceren hun resultaten vandaag in het
kerstnummer van het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift British
Medical Journal.
Op basis van bestaande
onderzoeksresultaten naar de gezondheidseffecten van voedingsmiddelen,
hebben de onderzoekers een menu samengesteld dat het risico op hart- en
vaatziekten, een hoge bloeddruk en een hoog cholesterolniveau kan
verlagen. Een dagelijks glas wijn van 150 ml. , bijvoorbeeld, verlaagt
de kans op hart- en vaatziekten met 32 %. De 'poly-maaltijd' is een
combinatie van 'gezonde' ingrediënten. Dit ideale menu bestaat uit vis,
pure chocolade, fruit, groenten, amandelen, knoflook en wijn.
De onderzoekers hebben berekend wat het
te verwachten gecombineerde effect van de ingrediënten van de 'poly-maaltijd'
is op de gezondheid van de bevolking. Daarbij zijn ze ervan uitgegaan
dat het menu dagelijks wordt genuttigd, waarbij tenminste vier maal per
week vis wordt gegeten. Dit gecombineerde effect blijkt te bestaan uit
een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten met 76% en een
verhoging van de levensverwachting met 6,6 jaar voor mannen en 5 jaar
voor vrouwen.
De 'poly-maaltijd' vormt volgens de
onderzoekers een niet-farmaceutisch alternatief voor de 'poly-pil', een
combinatie van vitamines en geneesmiddelen, die bij preventief gebruik
het risico op hart- en vaatziekten in de bevolking aanzienlijk zou
verlagen. "In de westerse samenleving lopen we een verhoogd risico op
hart- en vaatziekten" zeggen de onderzoekers. "Onze analyse laat zien
dat we niet per se pillen nodig hebben om dit risico te verlagen.
Aanpassing van ons dieet kan een even effectief en bovendien smakelijk
middel zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen en de levensverwachting
te verhogen."
Meer informatie
Veel meer informatie over voeding vindt u
op de
voeding.startpagina.nl
|