|
|
Meer rendement met een
combinatie van offline en online marketing
Niemand twijfelt aan
het belang van online marketing om een bedrijf succesvol te maken.
Een goed functionerende website, die bovendien goed gevonden wordt
met diverse zoekmachines, heeft een aantoonbaar positief effect op
het rendement van een onderneming. Met minder inspanningen dan
persoonlijke acquisitie wordt een veel grotere doelgroep bereikt.
Zeker als een onderneming niet uitsluitend lokaal werkt, is online
aanwezig zijn cruciaal.

Alleen
online marketing?
Wie uitsluitend gebruik maakt van online marketingactiviteiten,
laat kansen liggen. Zijn aanbod zal moeten concurreren met diverse
aanbieders die alle tegelijkertijd om de aandacht van potentiële
consumenten vragen. Met advertenties via websites,
AdWords-campagnes, social media en
mailingcampagnes via e-mail is veel succes te behalen en rendement
te realiseren, maar een ondernemer zou zich moeten realiseren dat
zijn boodschap per definitie vluchtig is en de kans loopt weg te
vallen in het enorm toegenomen aanbod van anderen.
Doe
een beroep op meer zintuigen
Online marketingactiviteiten werken per definitie puur visueel.
Wil een onderneming een meer blijvende indruk maken, liefst ook
buiten de tijden dat afnemers online zijn, dan is een
combinatie met offline marketingactiviteiten
een succesvolle strategie. Mensen nemen ook informatie in zich op
door te ruiken, voelen, horen en proeven. Het is vaak de
informatie die door meerdere zintuigen tegelijk wordt opgenomen,
die het langst blijft hangen. De ondernemer die hiervan gebruik
maakt, heeft een grotere kans op de short list van zijn beoogde
klanten te komen.
Een
aantal simpele voorbeelden
Als u ervoor zorgt dat bij een online bestelling uw product wordt
geleverd met een pakbon waarop een kortingscode staat, die online
kan worden ingevoerd, is er een grotere kans dat u een
herhalingsaankoop realiseert. Als u een offerte verstuurt in een
bedrukt mapje, laat u zien dat u aandacht aan uw boodschap geeft.
De geur en het gevoel van nieuw drukwerk maakt een blijvende
indruk. Een visitekaartje dat na werktijd als boekenlegger wordt
gebruikt, herinnert uw klant aan u, juist op het moment dat niets
anders zijn aandacht wegneemt. Mooie en
met zorg samengestelde flyers worden
gelezen en herlezen.
Gebruik de combinatie offline en online op creatieve manier
Een webwinkel in exotische ingrediënten brengt een kookboek uit,
waarvoor een klant online kan sparen of gewoon aanschaffen. De
naam van de webwinkel is zichtbaar tijdens het koken. Een
restaurant dat kinderen een tekening laat maken en dit
geplastificeerd meegeeft als placemat, uiteraard met logo, blijft
bij de klant in gedachten, op een positieve manier.
Gebruik uw creativiteit, het zal u extra rendement
opleveren.
|
|
|