GG Werkmagazine
 
 
 
Een slechte werksfeer; wat kun jij er aan doen?

Wie wil er nou niet prettig samenwerken met collega’s op de afdeling? Het maakt het werk een stuk plezieriger. Maar soms ontstaat er onvrede over een situatie, vaak uit eigen onzekerheid. Mensen gaan kritiek op elkaar geven en dat gebeurt niet altijd rechtstreeks maar achter iemands rug om. Want direct feedback geven is te confronterend en dient vaak niet het eigen belang. Dat is vooral lastig voor de persoon om wie het gaat, want die kan niet reageren op de kritiek.

De onderlinge sfeer verslechtert, andere collega’s krijgen er last van. Ze gaan er tegenop zien om naar hun werk te gaan of gaan bepaalde collega’s vermijden. Het ziekteverzuim stijgt en de productiviteit daalt. Genoeg redenen om actie te ondernemen, zowel door de medewerker als door de leidinggevende van de afdeling.

Wat kun je doen als medewerker?

Kies! En kies bewust….

Als je ervoor kiest de slechte werksfeer niet te accepteren, dan betekent het automatisch dat je zelf actie moet ondernemen. Kies je ervoor niets te doen, bijvoorbeeld omdat je vindt dat een ander dat maar moet doen, accepteer de situatie en maak er het beste van. Je kunt namelijk wel verwachten dat je leidinggevende of je collega het heft in handen neemt, maar dat wil niet zeggen dat het gebeurt of dat het gebeurt op een manier die jij prettig vindt.  

Wil je wel zelf aan de slag? Dan kun je het volgende doen. 

Maak de slechte werksfeer bespreekbaar bij je leidinggevende. Misschien vind je dit moeilijk, maar hoe langer je ermee wacht, hoe lastiger het wordt om erover te praten. Bovendien worden de problemen in jouw beleving steeds groter.

Voordat je dit bespreekbaar maakt, bereid je je gesprek goed voor. Schrijf voor jezelf op wat je wilt bespreken en hoe. En zorg voor concrete voorbeelden. Bedenk ook vooraf wat voor jou persoonlijk de gevolgen zijn; hoe voel je je, welke invloed heeft het op je werk? En kijk om je heen? Wat zie je gebeuren op de afdeling? Hoe reageren je collega’s op de werksfeer?

Oefen het gesprek. Desnoods met je partner of een goede vriend in de vorm van een rollenspel of ga voor de spiegel staan. Het zal je sterker maken.

Vraag aan je leidinggevende wanneer hij of zij tijd heeft om met jou rustig te praten. Maak vervolgens een afspraak met je leidinggevende en zorg voor een aparte ruimte.

Belangrijk is dat je tijdens het gesprek denkt aan je lichaamshouding en je stemgeluid. Zorg voor een ontspannen houding (voeten op de grond, schouders naar beneden, buikademhaling) en voor een rustige stem (zie mijn artikelen over grenzen stellen).

Praat tijdens het gesprek vanuit je zelf en niet vanuit het team. “Ik heb gemerkt dat….” “Ik vind het niet prettig dat…..” Val je leidinggevende niet aan (“jij doet er ook nooit wat aan…..”).

Onderbouw je verhaal met concrete en bij voorkeur recente voorbeelden en ook deze vertel je vanuit je eigen waarneming.  

Stel dat je leidinggevende tijdens het gesprek verbaasd reageert en in eerste instantie vindt dat de situatie helemaal niet zo vervelend is, ga er niet tegen in. Je krijgt dan een welles/nietes discussie. Stel open vragen. Wat vind je dan wel? Hoe komt het dat het er niet mee eens bent? 

Vertel wat je wilt en wenst. Hiermee vertel je eigenlijk ook wat je niet meer wilt. Denk hier voor het gesprek goed over na. Wat wil je bereiken met dit gesprek? Wat wil je van je leidinggevende en wat wil je zelf doen?

Het kan goed zijn dat je erachter komt dat je een hele duidelijke grens hebt. Stel dat je leidinggevende geen actie wil ondernemen? Wat ga jij dan doen? Alsnog kiezen om de situatie te accepteren? Of ga je op zoek naar een andere baan? Kies bewust en hou voor jezelf deze grens in gedachten tijdens het gesprek. Dat geeft je kracht.

Ook kun je het onderwerp voorzichtig aankaarten op de afdeling door af en toe eens een vriendelijke en directe open vraag te stellen. Ik noem dat ‘prikken’. 
Aan collega’s die tegen je roddelen over een ander, kun je eens tussen neus en lippen door vragen of ze dat ook gezegd hebben tegen de collega in kwestie.

Ben je zelf het onderwerp van geroddel en je hoort dat er iets over je gezegd is, benader de roddelaar eens zelf. “Goh, ik heb gehoord dat je niet tevreden was over het rapport dat ik heb gemaakt. Jammer dat ik dat via via heb moeten horen. Maar ik wil we graag weten wat je punten zijn, daar kan ik misschien van leren….Wanneer heb je even tijd?” Je geeft een signaal af dat je op de hoogte bent van het geroddel en dat je niet wilt dat er achter je rug om over je gesproken wordt.

Auteur:
Ingrid Bannink-van Doorn van
Bannink Coaching & Consultancy


Meer informatie
U vindt ook veel relevante informatie op
de coaching.startpagina.nl, de intervisie.startpagina en de supervisie.startpagina. Verder op de assertiviteit.startpagina en de motivatie.startpagina. Ook de onderhandelen.startpagina en de conflicthantering.startpagina bieden veel.





 

 
 
Startpagina's helpen u goed op weg bij het zoeken op specifieke onderwerpen.
Hieronder een aantal goede werkgerelateerde:
Personeel
Burnout
Competentie
Conflicthantering
Integriteit
Management
Onderhandelen
Organisatie
Stress
Werkdruk
 
Informatie over opleiden vindt u hier:
Coaching
Intervisie
Supervisie
Teamcoaching
 
Voor de persoonlijke ontwikkeling zijn deze startpagina's interessant:
Assertiviteit
Leiderschap
Motivatie
Zelfvertrouwen
 
 

Boeken

Management
Personeelsbeleid
Organisatiekunde
Leiderschap
Pers. Effectiviteit
Marketing
Economie
 
 
 
 
 

Disclaimer    Webmaster