|
Biologisch voedsel bevat meer
gezondheidsbevorderende stoffen
Voedsel geproduceerd met de biologische landbouwmethode bevat gemiddeld
meer gezondheidsbevorderende stoffen dan voedselproducten uit de
reguliere landbouw. Bovendien bevat biologische zuivel meer meervoudig
onverzadigde vetzuren, zoals CLA's, die samen met omega-3-vetzuren een
gunstige rol lijken te spelen bij de versterking van het immuunsysteem,
het voorkomen van astma en allergie en het voorkomen van hart- en
vaatziekten. Dit zijn de belangrijkste conclusies van onderzoekers van
het Louis Bolk Instituut n.a.v. literatuuronderzoek en nieuw onderzoek
naar biologische melk versus reguliere melk.
Naast het onderzoek naar biologisch
zuivel is onderzoek gedaan naar borstvoeding van vrouwen die biologische
zuivel gebruikten. Bij hen werd een hogere concentratie CLA's in
borstvoeding geconstateerd dan bij vrouwen die reguliere zuivel
gebruikten. Aanleiding voor het onderzoek was de oproep van Triodos Bank
directeur Peter Bom tijdens het EKO-congres 2004. Blom: "Biologisch moet
zich scherper profileren als gezond. Maar daar is wel onderzoek voor
nodig". Onderzoekers van het Louis Bolk Instituut hebben in samenwerking
met diverse instituten in Europa en Nederland, waaronder Wageningen, de
Universiteit van Maastricht en TNO-Voeding twee (pilot-)onderzoeken
verricht naar verschillen tussen reguliere en biologische zuivel.
Melkonderzoek
In februari dit jaar werd melk van biologische en gangbare buurbedrijven
verzameld en onderzocht op onder meer CLA's. De hoeveelheid CLA's was in
de onderzochte biologische melk gemiddeld hoger. Bij de omega-3-vetzuren
gold dat zelfs voor alle biologische melk. Ook de gezondheidstoestand
van de koeien werd gemeten via immunologisch onderzoek waaruit bleek dat
de koeien met een biologisch voedingspatroon met minder krachtvoer en
meer klaver beter kunnen reageren op infecties, de koeien zijn
robuuster.
Moedermelkonderzoek
Naast het onderzoek naar biologisch zuivel is tevens onderzoek verricht
naar moedermelk van vrouwen die biologische zuivel gebruikten. Het
moedermelkonderzoek richtte zich ook op CLA's. Bij biologische zuivel
gebruikende vrouwen werd een hogere concentratie CLA's in de
borstvoeding geconstateerd dan bij vrouwen die reguliere zuivel
gebruikten. Voor dit aanvullende onderzoek werd in het kader van het
zgn. KOALA-onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Maastricht
en Hamburg, TNO-Voeding en het Paracelsus Spital in Zwitserland gekeken
naar moedermelk van vrouwen met biologische en niet-biologische
eetpatronen en met name naar het gebruik van zuivel.
Recente Europese
onderzoeken
Tenslotte blijkt uit een overzicht van de meest recente onderzoeken in
Europa dat biologische voeding gemiddeld beter blijkt te scoren op o.a.
vitamine C gehaltes, mineralen, anti-oxidanten en eiwitkwaliteit dan
reguliere producten.
Volgens de opdrachtgevers bieden de
onderzoeksresultaten volop aanleiding voor vervolgonderzoek naar de
gezondheidsaspecten van biologische voeding. Vooral de overheid zal
hieraan moeten bijdragen. De opdrachtgevers constateren dat er steeds
meer onderzoeksresultaten beschikbaar komen waaruit blijkt dat de
biologische productiemethode niet alleen maatschappelijke voordelen
heeft (op terreinen als milieu, biodiversiteit, bodemkwaliteit en
dierenwelzijn), maar ook leidt tot gezonde voedselproducten die meer
goede stoffen bevatten en vrij blijven van pesticidenresiduen.
Belangrijkste uitgangspunten van de
biologische landbouwmethode zijn het optimaliseren van de natuurlijke
weerstand van planten en dieren en het vermijden van kunstmest en
chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen.
Het onderzoek is uitgevoerd in
opdracht van Triodos Bank, Ecomel en Biologica.
Veel meer informatie over voeding vindt u
op de
voeding.pagina.nl
|