Autobelettering, autobestickering of carwrappen; wat is het verschil?

Verwondert u zich ook wel eens als u langs de weg bent over de prachtige kleuren en ontwerpen die je op voertuigen om je heen ziet. Als je er in gaat verdiepen kom je termen tegen als autobelettering, autobestickering en carwrapping. Waar staat dat voor, vroegen wij ons af,  en waar komt dat onderscheid vandaan?

We vroegen het aan Marco Augustijn, directeur van GCA Reclame & Promoties uit Alkmaar, op de grens van Heerhugowaard.

“Die benamingen zijn historisch te verklaren. Vroeger werden auto’s beplakt met kant en klare standaardletters en stickers. Die tijd is al lang voorbij. In de 20 jaar dat ons bedrijf in deze branche werkzaam is hebben we grote veranderingen meegemaakt.
De desktop heeft haar intrede gedaan waardoor de meest fantastische ontwerpen kunnen worden gemaakt. Geavanceerde printers kunnen die ontwerpen drukken op een veelheid van nieuw ontwikkelde folies. We maken nog wel onderscheid tussen beletteren en bestickeren. Maar bij belettering gaat het dan meestal om het gebruik van contour gesneden letters specifiek voor de klant ontworpen en de stickers zijn folies bedrukt met de huisstijl of het logo van de klant, aansprekende kleuren of afbeeldingen.
Carwrappen is een relatief nieuw fenomeen.
Carwrapping is het inpakken (volledig bestickeren) van een hele auto door middel van een zelfklevende folie. De toegepaste folie is heel flexibel en kan nagenoeg iedere vorm aannemen door verwarming. De folie is UV-werend en krasbestendig. Je kunt kiezen voor een full-colour print, maar ook bijvoorbeeld voor
één effen kleur. Je kunt er resultaten mee bereiken die met spuiten niet mogelijk zijn. Het aantal mogelijkheden is nagenoeg onbeperkt. Daardoor neemt autowrap steeds meer in populariteit toe. Je kunt op die manier een auto verfraaien of een andere kleur en uiterlijk geven. De folie is gemakkelijk te verwijderen en beschermt de lak. Dat is de reden dat eigenaren vaak nieuwe auto’s laten wrappen.”

 
   
     
 


Zijn er trends aan te geven?
“Je ziet inderdaad verschuivingen. Particulier laten hun auto steeds vaker behandelen. Dat hoeft niet veel te kosten en ze geven op die manier een eigen identiteit aan hun voertuig. Het is ook een kwestie van imago. Voor zakelijke gebruikers van een personenauto was het vroeger statusverhogend als je in een bedrijfswagen zonder belettering reed. Ondernemers kiezen nu zakelijk veel vaker voor kleinere geavanceerde zuinige auto’s. Dat is een statement en is men er trots op met die auto de identiteit van de organisatie uit te dragen. Daarbij komt dat ondernemers zich meer en meer bewust zijn van de impact van een goede belettering. Een goed beletterde en beplakte auto wordt dagelijks door duizenden mensen gezien. Een uitstekende en voordelige manier om je bedrijf, producten en activiteiten bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Op bussen en trucs zie je ook steeds vaker dat naast de huistijl aandacht wordt besteedt aan een extra boodschap die de ondernemer over wil brengen in de vorm van een slogan of een afbeelding.”

Is de concurrentie niet moordend?
“Dat lijkt inderdaad het geval te zijn. De laatste jaren zijn er in deze sector veel bedrijven op de markt gekomen. Voor de klant is dat vaak moeilijk zoeken. Voor hen is het moeilijk in te schatten of het bedrijf waarmee ze in gesprek zijn de nodige vakmanschap bezit  om de letters, bestickering en wrapfolie foutloos aan te brengen. Ook de variëteit en de kwaliteit in materialen is groot. Dat kan prijsverschil opleveren. De klant komt er vaak pas na enige tijd achter of hij de goede keuze heeft gemaakt. Wij blijven bij ons zelf. Wij zorgen voor hoogwaardig vakmanschap en gebruiken alleen de beste materialen. Onze vaste klanten weten dat en waarderen dat enorm” aldus Augustijn.

Meer informatie
Meer informatie vindt u op
www.autobelettering-alkmaar.nl en www.carwrapping-heerhugowaard.nl.






 

 
 
 

Disclaimer    Webmaster